середу, 18 листопада 2015 р.

Опис досвіду роботи


Анотація
на представлену роботу Слюсар Неоніли Всеволодівни      
за темою«Формування комунікативної компетенції засобами інтерактивних методик  на уроках англійської мови». 

У даній роботі розкрито досвід застосування інтерактивних методів навчання на заняттях з англійської мови, наводяться  приклади та аналізуються способи їх проведення.
    Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння іноземними мовами , саме тому інтерактивні технології, на думку автора, ефективно сприяють засвоєнню матеріалу, оскільки впливають на свідомість учня, на його почуття та волю, формують творчу особистість, що здатна доцільно й ефективно застосовувати набуті знання, уміння й навички у практичній діяльності в будь-якій сфері суспільного життя.
Ураховуючи велике теоретичне і практичне значення англійської мови в сучасному світі,  вчитель,  спираючись на власні методичні здобутки,  представив у роботі методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою.
Завдяки виконаній роботі автор спромігся отримати позитивні результати (неодноразові перемоги в олімпіадах, Всеукраїнських конкурсах , науково-дослідницькій роботі).
Педагогічний досвід учителя висвітлено на персональному Інтернет-сайті за адресою http://englishslyusar.blogspot.com





































Зміст

1. Обґрунтування актуальності досвіду, його практична  спрямованість.                      2.  Основна ідея досвіду, її інноваційна значимість.                                                                       
3. Науково-теоретична база досвіду.
4. Технології реалізації педагогічної ідеї та її складових.
5. Результативність представленого досвіду.
6. Бібліографія.
7. Додатки





































Актуальність досвіду, його практична спрямованість

Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння іноземними мовами.  Нові освітні реалії передбачають формування філософії сучасного європейця — «навчання упродовж життя», яка дає усвідомлення необхідності самоосвітньої діяльності особистості та його готовності опановувати нові знання, в т. ч. вивчати нові мови. Нові реалії вимагають змін до рівнів володіння іноземними мовами, визначення нових підходів до відбору змісту та організації матеріалів, використання адекватних форм та видів контролю.
Знання іноземної мови – це запорука вдалої кар’єри та професійного росту, а тому ознайомити учнів з особливостями міжкультурного спілкування повинна саме школа. Основною метою навчання іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетенції, яка передбачає вміння використовувати іноземну мову як засіб спілкування у різноманітних сферах життя. З огляду на це, проблемною темою роботи обрано «Формування комунікативної компетенції засобами інтерактивних методик  на уроках англійської мови».
Основна ідея досвіду, його інноваційна значимість
У наш час існує чимало методів і технологій викладання англійської мови – як традиційних, так і новітніх. Необхідною умовою вибору того чи іншого методу навчання, що підходить і вчителеві і учням, є знання інноваційних технологій навчання. Основне завдання сучасного вчителя – вибрати методи і форми організації навчальної діяльності учнів, що найкраще відповідають  рівню розвитку кожного учня. Сьогодні у шкільну практику активно впроваджуються інтерактивні технології, які ефективно сприяють засвоєнню матеріалу, оскільки впливають на свідомість учня, на його почуття та волю, формують творчу особистість, що здатна доцільно й ефективно застосовувати набуті знання, уміння й навички у практичній діяльності в будь-якій сфері суспільного життя. Для успішного виконання завдань, що стоять перед сучасною школою, важливо створити ситуацію, за якої вчитель і учень стануть повноправними суб'єктами системи освіти, а основою навчання буде рівноправний діалог між тими, хто навчає, і тими, хто навчається. На уроках англійської мови варто використовувати методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою. Означеним вимогам найкраще відповідають саме інтерактивні методи навчання.




Науково-теоретична база досвіду
Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спирається на Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державні стандарти початкової загальної, базової і повної середньої освіти, Обласну цільову соціальну програму розвитку освіти Миколаївської області на 2011-2015 роки,  Цільову соціальну програму розвитку освіти м. Первомайська на 2013-2017 роки.
 На сьогоднішній день проблема впровадження інтерактивних методів навчання у школі є досить актуальною у системі освіти в цілому, тому кількість наукових досліджень з цього питання швидко зростає. Важливий внесок у розробку та впровадження інтерактивних методів зробили німецькі вчені на початку 90-х років –Арнольд Р., Шелтен A., Швейтцер И., Стус Ф., Вейдиг І. У працях Гітельман Л.Д. та Магури М.І. інтерактивні методи викладання іноземних мов розглядаються як важливий засіб підготовки конкурентоспроможних та кваліфікованих випускників. Проблемам застосування в навчальному процесі інтерактивних методик присвячені роботи О.Пометун, Л.Пироженко, Г.Сиротенко та ін.

Технології реалізації педагогічної ідеї та її складових
Працюючи з учнями різного шкільного віку (а віднедавна маю честь викладати ще й в «Інституті третього покоління»), намагаюсь знайти свій власний рецепт успіху.  Протягом всього періоду педагогічної діяльності   удосконалюю свій стиль роботи, форми і методи викладання іноземної мови.
Добираючи відповідні форми і методи навчання у підготовці до уроку,  намагаюся враховувати вікові особливості учнів, їхні психологічні можливості, здійснюю диференційований підхід у вивченні матеріалу.
Уроки зазвичай починаю з проблемної теми або загадки.
 Для введення в іншомовну атмосферу пропоную учням пограти в гру  “Snowball”, або створити «Mind map.(Додаток 1)
Домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування, у своїй роботі застосовую різні форми навчання: хорові, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані. Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що різні види і форми роботи змінюються.
Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, обираю оптимальний темп проведення уроку.
У своїй роботі використовую власноруч створену наочність, роздатковий матеріал. Щоб зацікавити і привернути увагу учнів, створюю презентації  в програмі Power Point та використовую мережу Інтернет.  Продумую тип, структуру уроку,  чітко визначаю його навчальну, виховну та розвивальну мету. Намагаюся здійснити  мотивацію навчальної діяльності учнів таким чином, щоб викликати інтерес  до предмету та до навчання; створюю доброзичливу атмосферу співпраці, ситуацію успіху.
Комунікативну спрямованість реалізую шляхом моделювання реальних комунікативних ситуацій, які сприяють засвоєнню мовних одиниць у типових комунікативних контекстах. Для цього в практиці своєї роботи використовую інтерактивні технології навчання: роботу в групах і парах , рольові  ігри («Мій улюблений співак»-2(6)клас, «Талановиті люди» - 7(11)клас, дискусії («Як досягти успіху» - (7)11клас, «Ставлення до дитячої праці» - (6)10клас.
Для виcловлювання власної думки дієвим є метод “Press”.(Додаток 2)
 P-position                                P-I think
 R-reason                                  R-because
 E-example                               E-for example
 S-solution                                S-that’s why
         Цікавим є використання методу «Карусель», його частіше використовую у старших класах, коли йде обговорення якогось питання, що може  мати декілька точок зору. (Додаток 3)
Створення на уроці проблемних ситуацій  сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів. Розв’язуються  проблеми в процесі спільної діяльності учнів та вчителя. Створюю таку проблемну ситуацію,  для розв’язання якої учні мають використовувати нові для себе знання і шукають способи рішення проблеми. Так, наприклад,  учні 7 (11) класу вирішують проблеми батьків і дітей, поставивши себе на місце батьків, вчителів, підлітків і т.ін. Діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки.
Особливу увагу приділяю проектній роботі. Цей вид діяльності інтегрує усі чотири  види мовленнєвих навичок, ще й граматику. Мотивація дуже висока, адже учні можуть зробити власний вибір, залучити свої інтереси та досвід. Проекти можуть бути різноманітними:  від написання розповіді про себе до створення власного портфоліо. Саме використання проектних технологій стало для мене початком застосування методу портфоліо у моїй практиці. Діти збирають до нього свої творчі проекти (про себе, сімю, друзів, листівки, запрошення та ін.). Переглядаючи папку, кожна дитина пишається своєю роботою. Упевнилася, що мовне портфоліо є дієвим засобом підвищення мотивації до навчання учнів.
         Велику увагу надаю вивченню граматичного матеріалу. Домагаюся якісного засвоєння граматичних структур, реалізовуючи принципи систематичності й послідовності. Ставлю  собі за мету навчити учнів грамотності, логічному мисленню, вмінню аргументувати свої відповіді, використанню вивченого лексичного й  граматичного матеріалу в практичній діяльності. На всіх етапах уроку повторюю і закріплюю вивчений матеріал, при поясненні нового опираюся на знання учнів.
Слід зазначити, що уроки англійської мови в різних класах суттєво відрізняються. В 1(5),2(6) класах використовую уроки-подорожі («Мандрівка Англією»-2(6)клас, «Моє рідне місто»-1(5)клас»), уроки-ігри 1(5)клас. У старших класах використовую такі форми роботи, як уроки-диспути («Відомі люди країни,мова якої вивчається»-10кл.,«Шкільна система в Великобританії та Англії»-6(10)клас, уроки-семінари,уроки-презентації( «Здорова/нездорова їжа»-6(10)клас,«Поведінка і взаємовідносини між батьками і дітьми »- 7(11)клас.
         Застосовую інсценізацію уривків твору, даю завдання увійти в роль того чи іншого героя («Рольова гра»),  що дає можливість розвивати артистичні здібності, діалогічне і монологічне мовлення учнів. Ця форма роботи досить ефективна серед учнів середніх класів.
Веду позакласну роботу з англійської мови,беру активну участь у  проведенні тижнів англійської мови у школі (виховні заходи «St. Valentines Day”, “Quest”).
   Готую учнів старших класів до проведення ЗНО з англійської мови. Кожного року є членом журі  міських олімпіад з англійської мови. В цьому році очолюю кафедру іноземних мов в рідній гімназії. Є членом творчої групи вчителів міста.

Висновки та результативність

Кожен із методів навчання має певні переваги і недоліки. Ефективність їх застосування визначається специфікою конкретного процесу навчання. Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Педагог самостійно приймає рішення щодо використання того чи іншого методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
Інтерактивні методи відкривають нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень, у свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку,  набуває особистісних компетентностей.
У ході інтерактивного навчання діти вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.
Інтерактивне навчання розвиває в учнів комутативні вміння та навички, забезпечує виховну мету, привчає їх працювати в команді, знімає нервове навантаження.
     Навчальні заняття для мене та моїх учнів — постійний пошук,  спільна праця, в основі якої - довіра та спільне бажання досягти успіху.
Результативність представленого досвіду підтверджується  стабільністю рівня навчальних досягнень гімназистів: коефіцієнт якості становить 74%.
  Кожного року гімназисти із задоволенням приймають участь в інтерактивних конкурсах «Гринвіч» та «Puzzle».
   Мої учні  є переможцями Всеукраїнської учнівської олімпіади з англійської мови:
2014 -2015 н. р. -  І (міський) етап –  Денисенко Максим 6(10) клас – І місце;
Самборський Владислав 7(11) клас – ІІ місце;
Кочержинська  Поліна 4(8) клас –ІІІ місце;
ІІ (обласний) етап - Денисенко Максим – ІІІ місце.
2015року Кочержинська Поліна, учениця 5(9) класу, успішно пройшла тестування до т/в МАН Миколаївської області.
 Статистичні дані свідчать, що 8 цьогорічних  випускників обрали професії, пов’язані з подальшим вивченням іноземної мови.

                      


                                  Бібліографія


1. Васильєва Н.М. Застосування інтерактивних методів навчання на уроках предметів гуманітарного циклу //Управління школою. – 2005. — № 34. — С. 22-24;
2. Гін А. Безкровна атака: Технологія проведення навчального мозкового штурму: [Цікава і проста форма навчальної діяльності] // Завуч (Перше вересня). — 2000. — №8. — С.7-8;

3. Джойс Б. Вейл М. «Дерево решений»: Метод всех возможных вариантов организации дискуссии // Учительская газета. — 2001. — № 28-29. — С.78-80;
4. Єльникова О.В. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій // Імідж сучасного педагога. – 2001. – № 3-4 (14-15). – С. 71-74;
5. Єльникова О.В. До питань інформатизації управління загальноосвітнім навчальним закладом // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2003. – № 5-6. – С. 72-74;
6. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.;
7. Пометун О. Як оцінити діяльність учнів на інтерактивному уроці // Доба. 2002. — №2. — С.2-6;
8. Сиротенко Г. Шляхи оновлення освіти: Науково-методичний аспект. Інформаційно-методичний збірник. – Х.: Видав. гр. "Основа", 2003. – 96 с.;
35. Ситник Г. Технології превентивного виховання школярів: Практичний посібник. – Рівне: Юлат, 1999;




http://www.bibliofond.ru


                                                  Додаток 1

                                          Mind Map

       


Діти називають по черзі слова, які асоціюються з темою «Подорож», вчитель записує слова на промінчиках, учні записують ці слова до зошиту.

                                                    Cluster

 Значення слова Cluster-пучок, грона (a cluster of grapes)
                                         група (a cluster of people)


            Графічній прийом систематизації матеріалу. Думки розташовуються в певному порядку.
Технологія складання:
1. Ключове слово;
2. Запис слів навколо основного слова. Вони обводяться і з'єднуються з основним словом;
3. Кожне нове слово утворює собою нове ядро, яке викликає подальші асоціації. Таким чином, створюються асоціативні ланцюжки;
4. Взаємозв'язані поняття з'єднуються лініями.
                                                      До даток 2


.                                                    Метод Прес
    Одним із цікавих форм інтерактивних методів є метод «Прес». Складається він із чотирьох етапів:
• Висловити думку, в чому полягає точка зору;
• Причини виникнення думки;
• Наведення прикладів;
• Узагальнення своїх думок, висновки.

 P-position                                P-I think
 R-reason                                  R-because
 E-example                               E-for example
 S-solution                                S-that’s why

Наприклад тема «Чи легко бути молодим?»

Т: Who suggests the solutions of your problems? What are these solutions?
 Цей приклад може мати назву «Дерево рішень».
What is your own attitude towards teenage years?
What does growing up mean to your?
 Share your opinion with your classmates.

Pupil's: Being a teenager is very difficult (scary, great, fun, exciting, dangerous, hard, boring, serious, not easy).

Учням доводиться працювати з іноземною мовою для спілкування, відбираючи з різних матеріалів саме те, що потрібно для реалізації конкретної мети. Це і є реалізація мотивацій для вживання мови з метою одержання інформації в умовному оточенні.      






















                
                                          Додаток 3
                                           Карусель
                      
Як організувати роботу
1. Розставте стільці для учнів у два кола.
2. Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям. Таким чином, кожен сидить навпроти іншого.
3. Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє – рухливе: за сигналом ведучого всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і опиняються перед новим партнером. Мета – пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.
У першому варіанті організації такої діяльності учасники внутрішнього кола є прихильниками однієї точки зору, а зовнішнього – протилежної. Спочатку йде обмін точками зору у перших парах, подаються необхідні відомості (аргументи, оригінальний поворот проблеми тощо). Учні фіксують у себе в записничках усе, що подає протилежна сторона. За сигналом ведучого відбувається зміна партнерів, дискусія продовжується, однак учні намагаються підібрати нові контраргументи. До кінця кола учні, як правило, уже відточують свою систему аргументів, а також здобувають досвід спілкування з різними партнерами.
Наприклад:
Today we have invited people who devoted their lives to mass media serving some TVchannels, radios or in press. Let's greet them.
Natalya Mogilevska – 1+1 channel
Andrey Domanskiy– channel Inter
Masha Efirosinina – STB
Anna Epifanova – the director of Ukrainian edition of «Formax Publications»
Denis Kuznetsov – radio Alina Kuznetsova – sociologist

Mark Twain once said: «There are only two forces that can bring light to all concern of the globe – the sun in the heavens and associated press».
So tell us how do your channels bring this light to Ukrainian people?


Немає коментарів:

Дописати коментар